رافال جنگنده ای برای آینده
مقدمه
م
ی توان به جرات اظهار کرد که دیگر همانند گذشته، توانایی ساخت هواپیماهای جنگنده تنها تحت سلطه کشور به خصوصی مانند ایالات متحده نیست و کسورهای دیگر نیز امروزه همگام لا صنعت روز هوانوردی،با جدیت مشغول به طراحی و تولید هواپیماهای جنگنده بومی هستند. اما در این میان دو کشور اروپایی، یعنی فرانسه و انگلیس و تا حدودی نیز آلمان، گوی سبقت را از دیگران ربوده و به سرعت در حال تولید جنگنده هایی هستند که به خوبی از پس حریفان امریکایی خود برآمده و آنان را از میدان نبرد، به در می کنند. کشور فرانسه، با سابقه زیاد در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری و نظامی، هم اکنون در حال طراحی مدلهای جدیدی از هواپیماهای جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافال Rafale با کد M09 است در ادامه به بررسی این هواپیما می پردازیم.این جنگنده که در حقیقت همان ادامه دهنده راه اسلاف خود یعنی جنگنده های مشهور میراژ، جگوار، سوپراتاندارد و ...است، به منظور جایگزینی جنگنده های قدیمی، که می توان تا حدودی ان را جنگنده ای جوان و جدید نامید، در سال 2001 و در عملیات جنگ افغانستان عملکرد و برتری آشکار خود را بر شناخته ترین هواپیماهای ناو نشین، یعنی
F-18 Hornet و F-14 Tamcat به جهانیان ثابت نمود. رافال هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده ای از تسلیحات هوابه هوا هوا به زمین بوده که در عین حال، هواپیمایی بی نهایت تغییر پذیر است و به سرعت می تواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی تغییر دهد.در کاکپیت این جنگندهاز سیستم های ایونیک یا سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای بهره برداری شده است؛ مانند سیستم HUD هولوگرافیک با زاویه دید بالا ساخت شرکت تالس ایونیک که اطلاعات ماموریت به وفور در جلوی دید خلبان حاضر می کند، دوربین های CCD و همچنین صفحه نمایشهای لمسی در طرفین خلبان که اطلاعات تاکتیکی موقعیت حاضر را ارائه کرده و به او امکان تصمیم گیری به موقع را میدهد.در مورد تسلیحات این جنگنده باید اظهار نمود که این هواپیما قادر به حمل بیش از 9هزار کیلوگرم جنگ افزار هوابه هوا یا هوابه رمین از انواع مختلفی چون میکا، مازیک، سایدوایندر، آپاچی، اگزوست، ماوریک، هارپون و بمب های هدایت لیزری GBU-12 بسته به نوع ماموریت است. چنانکه پیش بینی نیز می شود، قرار بر این است که این جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب های فوق دقیق لیزری یا GPS ماهواره ای ساژم AASM نیز برای منهدم ساختن هدف های دشوار زمینی مجهز گردد. این جنگنده، همچنین از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500 گلوله در دقیقه ساخت GIAT نیز برای نبردهای هوایی نزدیک بهره می جوید.
این جنگنده از نظر جنگ الکترونیک نیز برتری خود را حفظ کرده است؛ چه، با در اختیار داشتن سیستم های هشدار تهاجم، گیرنده و آشکارساز لیزری و سیستم های مغشوش کننده رادار دشمن از توانایی قابل قبولی برخوردار است. با مجهز شدن این هواپیما به سیستم راداری
واقع شدن ورودی هوا زیر سکان افقی، به این دلیل است که این هواپیما از نوع کانارد می باشد، یعنی سکان افقی آن که غلتش حول محور عرضی را کنترل می کند، به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهای هواپیما هیچ گونه سطح کنترلی مشاهده نشده و بال ها تا انتهای خروجی های موتور امتداد یافته اند. موتورهای قدرتمند این جنگنده، رسیدن آن را به سرعتی معادل 1.8 ماخ و داشتن سقف پروازی برابر با 55 هزار پا را امکان پذیز ساخته اند که توانایی های بهینه برای جنگنده ای در این کلاس محسوب می شود. ناگفته نماند که این جنگنده در انواع گوناگونی برای ماموریت های متفاوت عرضه می گردد. این مدل هاعبارتند از: مدل B این جنگنده در اصل برای استفاده نیروی هوایی طراحی گشته و هواپیمایی دو نفره شامل سر خلبان و افسر تسلیحات نظامی است. مدل C نیز مانند مدل قبل برای نیروی هوایی تولید شده و در چندی از موارد بهبود یافتگی هایی نیز نسبت به مدل قبلی مشاهده می شود.
مدل M جنگنده تک نفره ومدل ناونشین رافال محسوب می شود که به منظور انجام ماموریت های حفاظتی از ناوهای هواپیمابر تولید گشته است. قابل توجه است که بازهم کارخانه سازنده این جنگنده، یعنی شرکت داساست، سنت شکنی نکرده و هواپیمای رافال را نیز هواپیمایی با بال هایی دلتا شکل طراحی نموده است، یعنی همان سنتی که در هواپیماهای پیشین فرانسوی مانند میراژ4000 رعایت شده است.جنگنده رافال اولین هواپیمای نظامی جهان است که به منظور انجام ماموریت های هوابه هوا و هوابه زمین به طور همزمان طراحی شده است.
به علاوه،توانایی این هواپیما برای انجام عملیات در حالت های ماورای دید بصری(BVR) و ارتفاع بسیار پایین نسبت به سطح زمین، امکانات گسترده ای را به آن،برای جنگنده ای چند ماموریته بودن و قابلیت بقای فراوان در مقابل دشمن را داده است، و به هر سخن،این هواپیما،قادر است که نیاز نه تنها نیروی هوایی فرانسه، بلکه کشورهای زیادی در جهان را که بعدها سفارش دهندگان این هواپیما خواهند بود، به سهولت و با شایستگی هر چه تمام تر مرتفع نماید.

منبع ماهنامه نوآور ش12 ص92